چگونگی انجام کارهای ساختمانی
تاريخ : برچسب:, | 22:36 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

روشهای اصلی برای این کارها عبارتند از :

1ـ نیروی کار ساختمانی کارفرما (کار انجام شده توسط خود کارفرما) : بسیاری از سازمانهای صنعتی بزرگ ، وشماری از ادارات دولتی ، خودشان نیروی کار ساختمانی در اختیار دارند . از این نیروها در درجه اول برای انجام تعمیرات ، نگهداری وکارهای تعویضی استفاده می شود . اما چنین نیروهایی معمولا" صلاحیت وتوانایی اجرای پروژه های ساختمانی جدید را نیز دارند .

2ـ مدیریت کار ساختمانی توسط کارفرما :

الف ) استخدام اعضای خود سازمان برای انجام کار (امانی) : غالبا" کارفرماها از کارکنان ساختمانی خود برای مدیریت کار ساختمانی جدیدشان استفاده می کنند .این نیروی کار ممکن است کارکنانی باشند که کارفرما آنها را مستقیما"استخدام می کند ویا ممکن است که خود کارفرما به صورت پیمانکاری عام عمل کرده وبا پیمانکار تخصصی قراردادهای فرعی امضاء کند .

ب) انجام کار توسط پیمانکارهای جزء

3ـ انجام کار ساختمانی توسط پیمانکار عام :

انجام کار ساختمانی توسط پیمانکاری عام با یک قرارداد اصلی متداولترین روش ایجاد تسهیلات ساختمانی است .

4ـ قرارداد کارساختمانی از طراحی تا اجراء قرارداد طرح ـ ساخت (کلید در دست):

مفهوم کار ساختمانی به روش طرح ـ ساخت یا کلید در دست این است که کارفرمایی با موسسه ای قراردادی می بندد که طبق آن ، موسسه طرف قرار داد هم طراحی وهم ساختن تسهیلاتی را به عهده می گیرد که نیازهای خاصی را (معمولا" از نظر اجرایی) برآورده کند . غالبا" موسساتی این گونه قراردادها را تقبل می کنند که در نوع خاصی از ساختمان تخصص دارند ونیز طراحی هایی استاندارد دارند که آنها را مطابق با خواستهای کارفرما تعدیل می کنند .چون هر دو کار طراحی وساخت را یک سازمان انجام می دهد ،مشکلات هماهنگی در کار به حداقل می رسد وکار ساختمانی می تواند قبل از کامل شدن طرح نهایی شروع شود .در روشهای ساختمانی مرسوم ، این امکان نیز وجود دارد که کار ساختمانی قبل از کامل شدن طراحی شروع شود .در این حالت قرارداد کار ساختمانی بر مبنای تادیه هزینه خواهد بود .این روش ساخت را روش "مسیر سریع" می گویند . از معایب اصلی روش طرح ـ ساخت مشکل بودن ایجاد رقابت بین تامین کنندگان وپیچیدگی در ارزیابی طرحهای پیشنهادی آنهاست .

5ـ مدیریت حرفه ای کار ساختمانی :

برای ساخت تسهیلات نیز تا اندازه ای با روش ساختمانی مرسوم تفاوت دارد .در این حالت مدیریت ساختمانی مانند نماینده کارفرما عمل کرده وهردو قسمت طراحی وساخت پدیده تسهیلاتی مورد نظر را اداره می کند . کارفرما برای طراحی ، ساخت ومدیریت ساختمانی پروژه سه قرارداد جداگانه می بندد .اتخاذ این شیوه در کار ساختمانی به دلیل ایجاد هماهنگی نزدیک بین کار طراحی وکار ساختمانی امکان صرفه جویی در وقت وهزینه را ایجاد می کند .هرچند مخالفان این روش متذکر می شوند که مدیریت کار ساختمانی مسئولیت مالی کمی می پذیرد ویا حتی هیچ مسئولیت مالی در قبال پروژه ندارد ونیز اینکه هزینه خدماتی که او ارائه می کند ، هرگونه صرفه جویی حاصل از بهبود هماهنگی در کار طراحی وکار ساختمانی را بی ثمر می کند .

طراح ، محاسب وپیمانکاری ساختمان :

در شناسنامه ساختمان ، بخشی مربوط به سابقه کار افراد زیر وجود دارد :

الف ) طراح ساختمان (مهندس معمار)

ب) مهندس محاسب

ج) سازندگان ومجریان کارگاه که شامل پیمانکار، مهندس ، سرپرست کارگاه ، تکنسین ، معمار وبه طورکلی افراد مسئول بخش های فنی در تعدادی محدود ویا کسانی می باشد که در امر احداث ساختمان ویا قسمتهایی از اجرای آن شرکت موثر داشته اند .به طورکلی شناسنامه ساختمان درهنگام خرابی ها وتعمیرات ازجهات بسیارمفید است وبا کمکها وراهنمایی های آن ، تعمیرات در زمان کوتاه و با صرف هزینه کم انجام می شود .

انواع نقشه های ساختمانی :

نقشه های اولیه معماری که بنا را به شکل سه بعدی (پرسپکتیو)نشان می دهد ، برای تفهیم به مجریان بسیار سودمندند .معمولا"نقشه های فنی واجرایی در سه فاز تهیه می شود :

الف) نقشه های معماری :

این نقشه ها به منظور مشخص کردن ابعاد بنا جزئیات ظاهری وبناسازیهای داخلی وخارجی برای تفهیم مسائل به سازندگان ومجری ساختمان تهیه می شود .آنها می توانند پس از اجرای یک سلسله مسائل فنی ، بنای مورد نظر را در چهارچوب طرح معماری بسازند .

ب) نقشه های اجرایی :

این نقشه ها با جزئیات گوناگون مانند پلانهای موقعیت ، پی سازی ، تیر ریزی ، شیب بندی ، برش ، نما و... با مشخصات هرچه دقیق تر جهت اجرای دقیق واصولی تهیه می شود که سازندگان با استفاده از آنها وهمچنین نقشه های جزئیات ، که از نقشه های ذکر شده تهیه می شود کار را دقیق واصولی اجرا می کنند . همچنین با توجه به دفترچه مشخصات ریز مقادیر ( آیتم ها) ، اسکلت ساختمان به شکل سفت کاری ونازک کاری ساخته می شود .در بناهای بزرگ ، وجود مهندسان معمار ، محاسب وهمکاری نزدیک آنها با همدیگر باعث می شود که طرحی به وجود آید بدون این همکاری ، مسئله ساختن بنای عظیم غیر ممکن است .

ج) نقشه های تاسیسات :

این نقشه هانیز جدا از نقشه های معماری واستراکچر ، شامل کلیات وجزئیات آبرسانی ، فاضلاب ، تهویه ، دستگاههای گرم کننده وسرد کننده وبه ویژه روشنایی برق است .این نقشه ها به هنگام تعمیرات بسیار مفیدند .بخصوص در هنگام زلزله ، سیل وحریق که قسمتی از بنا از بین می رود با استفاده از نقشه های موجود در شناسنامه می توان ضایعات پدید آمده در ساختمان را نوسازی کرد .

معمولا" برای اجرای ساختمان باید با توجه به زمان بندی مشخص ، نقشه های لازم واز قبل آماده شده ، مسائل اقتصادی واجرایی وتمامی موارد دیگر به انجام کار اقدام کرد . اکثر اوقات ، شروع کار بنای ساختمان با پیگیری مراحل مختلف اجرا ، با سرعت بخشیدن در پیشبرد آن وبدون تعطیل شدن در زمانهای طولانی دنبال می شود تا در مدت زمان پیش بینی شده به مراحل پایانی برسد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








Page Up
بیست تمپ